06 februari 2011

Deltävling 1

Självklart är det ett måste med en schlagerrecension! Kan ju inte frångå traditionen som jag påbörjade förra året. Det som jag faktiskt saknade lite i år var den ständiga schlagerkören :-) Fast jag såg nästan alla åtta bidragen innan jag insåg att de inte var med..

Dilba
Lite svårt att höra sången, svag röst till en sådan uptempolåt. Kunde förmodligen blivit bättre med en annan artist..  Hade lite svårt för skelettkläderna. Tycker att hon var för mesig för en sådan låt.

Swingfly
Glad låt. Lite ostrukturerat på scen. Var tvungen att övertyga mina medlyssnare att det inte var Kleerup som var med på scen...

Jenny Silver
En riktigt schlager, tyvärr lite för mycket porriga poser. MYCKET Abba. Bra vid första lyssnandet. Klapplåtar brukar funka :-)

Jonas Matsson
Svag låt. Sommarlåt. Lite Jason Mraz. Intetsägande. Jag kan inte låta bli att störa mig på artister som plötsligt börjar spela ett instrument mitt i låten utan att det liksom hörs någon skillnad från innan. Why liksom?

Le Kid
Poppig. Sätter sig. Låter ganska mycket som en del av Tove Styrkes första singel. L kunde sjunga med första gången hon hörde den. Barnslig.

Rasmus Viberg
Karlsson på taket + dreadlocks + långhåriga "hårdrockare" + dragspel i en Alexander Ryback-låt.. Man skulle kanske bara hört låten...

Pernilla Andersson
Radiohit. Mysig låt. Men ingen mello-hit.

Danny
Partylåt. Kul med ordentlig koreografi.

Detta är ju bara mina åsikter om låtarna. Har ingen aning om vad Europa gillar i år. Förmodligen är det inte alls samma som jag gillar iaf. Har också insett att jag kanske inte borde kolla på mello på tv utan lyssna på låtarna först, för jag blir mycket påverkad av hela numret.

Btw, var det bara jag som tyckte att det var uselt ljud genom hela festivalen?? Ljudteknikern kan inte vara helt nöjd..

I slutändan, om jag hade röstat på några bidrag så skulle min röst ha fallit på Danny & Jenny Silver.

Inga kommentarer: