14 januari 2019

Try something new - året

I januari 2018 bestämde jag mig för att testa något nytt varje månad under året. Jag gick ut ganska starkt!

januari testade jag att ta min första sånglektion, vilket jag har fortsatt med under hela året. Superkul och verkligen en energiboost!

februari åkte jag för första gången i mitt liv skidor i Österrike eller rättare sagt, första gången någon annanstans än i Sverige. Det gick bra även om jag ändå uppskattar de svenska fjällen där man mycket enklare kan åka hem till stugan och vila när man känner behov av det. Det var också premiärtur med åktur med golfbil på flygplats, eftersom stackars L hoppade på kryckor. 

I mars åkte jag svart backe i de svenska fjällen. Ingen lång sträcka, men ändock svart! I april körde jag en UTV, eller rättare sagt vår UTV, makens då nya leksak. En UTV är ungefär som en terränggående golfbil :-)

maj höll jag i en kubb-tävling för deltagare från 17 olika länder. Jag hjälpte maken som hade ett ribbåtsevent med paus på Ven. Det blev kanske inte precis som jag tänkt mig upplägget, men det gick ganska bra ändå och ett vinnande lag korades.

juni sjöng jag solo i Konserthuset tillsammans med Joyvoice-kören. Det var otroligt nervöst, och jag fick en black out ett par låtar innan mitt solo, men när det väl var dags gick det ganska bra. Måste nog ändå känna mig nöjd med debuten. 

juli slog jag till med två nya utmaingar. Jag körde vattenskoter själv för första gången, jag har tidigare bara åkt eller kört med J bak på. Det var lite läskigt, men samtidigt kul. Och så åkte jag Helix på Liserberg. Vilket jag har sagt att jag ALDRIG skulle göra. Men jag gjorde det, mer än en gång till och med!

augusti cyklade jag 5 mil. Cyklade till Sven Melanders trädgård och lyssnade på Smokie - vilka vi stötte på redan på vägen dit. En knäpp kväll! Trodde aldrig att jag skulle orka cykla både fram och tillbaka, men det gick susande lätt på min nya cykel!

september fixade J min utmaning. han såg till att jag provade äta råbiff. Han gjorde en lite annorlunda variant för att det skulle tilltala mig och det var ok. Sedan började utmaningarna falna lite. Det jag provade på i oktober var att laga mat i min nya Crock Pot - smidigt och gott. I november fick jag en prova-på-vecka på gymmet av en vän, och testade två nya sorters pass på gymmet. Jag fick blodad tand och fortsatte med ett månadskort i december och nu i januari har jag slagit till på ett halvårskort!

December då? Ja, eg kan jag inte säga att jag provade på något helt nytt. Jag åkte svart backe om och om i fjällen, men i ärlighetens namn så har jag ju redan provat en del av svart backe tidigare under året. Men jag såg faktiskt hela skidresan till Björnrike som en utveckling av mig själv. Jag har aldrig åkt så mycket skidor och jag utmanade verkligen mig själv. Så det känns ändå som en vinst!

Ett par dagar in på det nya året provade jag faktiskt på att åka längdskidor också även om det inte alls gick bra. Men jag hade på mig hela kittet, åkte några meter, ramlade och gav upp. För den gången! Kommer att testa i påsk igen!

Så även om slutet på året inte blev lika utmanande som den första delen, så måste jag nog ändå säga att jag är ganska nöjd med allt nytt jag testat! Vissa saker har jag fått mersmak för, vissa inte. Så nu är jag redo för 2019 års utmaningar!

21 kommentarer:

Therese sa...

Du får testa att göra sushi själv i januari ;-D Plättlätt och SJUKT gott, här har vi gjort det flera ggr senaste månaderna, håller på att konkurrera ut fredagstacosen ;-D KRAM

Madelene sa...

Oj vilket år du haft! detta året ska jag försöka testa på mycket nytt som jag inte gjort tidigare

Anna sa...

Åh, vilken rolig idé! Blir lite sugen på att också göra någonting sådant under det här året. Tack för inspirationen!

Emelie sa...

men wow så imponerad jag blir, verkligen så starkt av dig att hålla ditt löfte och testa så mycket nytt! :-)

Hannas krypin sa...

Vad roligt att du höll ditt löfte och testade så mycket nytt. Kul utmaning inför året. Vill göra något liknande!

Fröken Rödlök sa...

Wow, vilket inspirerande inlägg du delar med dig av. Så roligt att få läsa! Det är underbart att någon faktiskt gör sånt här =)

Elisa sa...

Wow, ja du ska ju vara sjukt nöjd med så mycket saker du testat! Och utmanat dig själv dessutom. Vad var det bästa eller roligaste du testade på?

Chanelle sa...

Men åh vad mycket kul du gjort!! Jag har funderat på att också ha en sån utmaning men ville komma på 12 saker att testa först! Iof ganska smart att ta det som det kommer också.. Men då kommer jag glömma haha..
Men har till februari att komma på en lista haha :D Spännande med kubbtävlingen!

Sara sa...

Jag kan tänka mig hur du har känt utvecklingen av din personlighet i samband med allt nytt som du har provat på. Underbart att upptäcka nya saker och utmana sina gränser!

Mrs.Kjellström sa...

Så roligt att du gjort så mycket nytt.. önskar att jag också vågade de haha

Johanna sa...

Alltså vad kul!!! Skulle också vilja prova nått nytt varje månad, verkar så himla kul!!! Måste nog göra det, haha. Börjar denna månad. Vamos! Tack för inspirationen <33

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ sa...

Oj så spännande, du har verkligen valt att till 100% göra något med varje dag i ditt liv :D. Det är ändå väldigt spännande måste jag säga, och vilket driv :D. Det här inspirerar mig verkligen :)

Unknown sa...

Jag vill också cykla 5 mil, hallåååå lär mig! Sjukt kul ändå att ha det som mål för hela året, hoppas du känner dig nöjd med din insats :)

Junitjej sa...

Vilken bra idé att testa någonting nytt varje månad!!

Amanda Kanterfors sa...

Vilka utmaningar du hade under 2018! Hoppas du får ett lika bra år detta år, men hur smakade råbiffen tror inte jag skulle äta det :)

Fnulan sa...

JO men december var det väl brunch i Lund, det hade du ju aldrig gjort. Eller träffat Elise?

Unknown sa...

Ohh vad roligt med peppande blogginlägg är så oroligt många som skriver om ångest och depp och man blir ju deppig av det, mer glada bloggar =D

Sara sa...

Men vilken kul grej att testa något nytt varje månad :D

www.nouw.com/hanilas sa...

Men vilken rolig sak att testa något nytt varje månad. den iden ska jag fundera på lite.

Jeanette sa...

Vad duktig du är och kul att utmana sig så varje månad :)

Liw sa...

Vad modig du har varit detta år, du har testat mycket nytt. Imponerad av all skidåkning, och i svarta backar också!!