08 januari 2019

Städar ut julen

Idag har jag försökt städa ut julen. Granen är avklädd och utslängd. Alla stjärnor, ljusstakar och  vintriga saker är ihopplockade. Sedan om bara problemet att få ner det i lådorna som ska upp på vinden igen...


Rensade ändå ut en del inför första advent, lämnade till Erikshjälpen och kastade lite. Sånt som aldrig kommer fram utan bara ligger kvar i lådorna år efter år. Sådant som inte har några minnen eller emotionella hängslen. Visst köpte jag ett par nya stjärnor i år, men inte mycket annat. Och ändå får jag liksom inte till det bra i lådorna, ha ha!



Så nu är det en snitslad bana på ovanvåningen. Man går med risk att sparka till en ljusslinga eller stöta tårna i en låda med julgranskulor. Imorgon ska jag köpa lite fler förvaringslådor och få ordning på torpet. Och så borde jag nog köpa en ny lampa till köksfönstret. Blev så förvirrad över om vi haft en lampa där innan eller ej så att jag var tvungen att kolla igenom mobilen för foto på köksfönstret! Men nej, tydligen hade vi ingen lampa där, ha ha... Vilket jag inser nu hade varit ganska mysigt! 

Tycker egentligen att det är lite för tidigt att plocka undan allt. Speciellt sånt med ljus i. Men av olika anledningar blev det så nu. Åker bort i helgen och sedan åker mannen bort, mannen som är den enda i den här familjen som har passerkort till vinden och kan få upp och ner lådorna. Jag har iaf aldrig vågat sticka upp huvudet där... 

30 kommentarer:

Therese sa...

Jag känner också att det helt plötsligt saknas mycket belysning i huset sedan vi plockade ner julpyntet haha. Jag var lite sugen på att spara några julstjärnor "bara för att" men det får nog bli lite lamp-shopping snart istället..det kommer ju vara mörkt ett bra tag till ju =/

evahle - en blogg om psykisk hälsa sa...

Ska också börja städa ut julen nu. Men det känns lite jobbigt tycker jag på ett sätt... Blir så mörkt och dystert så kanske väntar lite till haha

Jennysvardag sa...

Så skönt att få det gjort. Mitt åkte ner på nyårsafton. Skönt att få rensa ur endel julsaker som inte använts. Det är lite synd att ta ner dom fina julstjärnorna :)

Therese sa...

Ja det är lite dubbelt, skönt att få bort, men så här i efterhand hade jag nog velat ha det till i helgen iaf, man behöver ljusen, men har tagit fram en ljushusslinga och lite andra lyktor med mer vårligt tema/färger och det piggar upp! Ha en fortsatt fin vecka! KRAM

Madde sa...

Det är så roligt att plocka fram allt, men visst är det skönt då det är borta sen? Mitt åkte i veckan också

Elisa sa...

Vår jul försvann i helgen. Skulle också egentligen kunna ha kvar den längre, men jag blir lite ledsen att se allt när det ändå inte är jul haha. Vi har ett par lådor bara, men de märks ändå när man går omkring och slår i tårna. Funderar just nu hur länge det faktiskt kommer ta innan de tas ner i källaren. :D

Marina sa...

Det blir alltid så tomt och färglöst tycker jag när julsakerna försvinner.
Jag har också plockat bort nästan allt, bara köksgardiner lyser så fint rött i fönstret men de åker nu på fredag.

Sarah sa...

Så duktig du är och så skönt att få det gjort :) Det är svårt att plocka ner allt bra så det tar minsta möjliga plats :P Det låter läskigt med en vind så där ska man inte vara själv :)

Hannas krypin sa...

Skönt att ha julen nästan undanplockad. Här är allt kvar och jag vill julen kvar ett tag till. :-)

Anna sa...

Julen är bortplockad här också, men lite advent är kvar. Det är ju så himla mysigt med ljusen. Dessutom är min taklampa sönder, så när jag plockar ner alla extra ljus som är uppe nu så måstet jag ta tag i det projektet också ;)

EM sa...

Skönt att nästan ha plockat undan julen, här får jag minsann inte röra något innan helgen så jag väntar :p haha

Emelie sa...

Oj jag är tvärtom, haha! Städade bort julen redan dagen innan nyårsafton för du hade jag tröttnat på all julpynt! :-P

Chanelle sa...

Så skönt att städa ut julen! Det var riktigt skönt att bli av med granen tycker jag, städa bort allt 2 dagar efter nyår! Har dock slingan kvar på balkongen, den får vara där tills det börjar ljusa om dagarna och kvällarna!
Förstår att du inte vågar vara på vinden, jag är så paranoid för både spöken och spindlar så det är ett stort nej här också����Ja det blir jättemysigt med en kökslampa!!

Anonym sa...

Heja dig! Jag ska också plocka undan julen innan helgen har jag tänkt./Frökenny ����

Unknown sa...

Skitbra att du lämnat till Erikshjälpen!! Vi städade ut julen direkt efter nyår, hahah :)

Fitnessfia sa...

Det har blivit några vändor till Myrorna här också. Så skönt!

olga sa...

Jag ska också ta ner julpyntet snart men drar mig för det! Tycker det är så mörkt och kallt och det blir ju inte direkt ljusare snart så jag låter mig ha kvar pyntet för att göra det lite mysigt :)

www.nouw.com/hanilas sa...

Jag plockade knappt fram julen iår eftersom vi var iväg, men jag håller med det blir så mörkt när man tar bort belysningen

Fröken Rödlök sa...

Jag ville slänga ut julen direkt efter nyår men det ville inte sambon så fick vara kvar, är fortfarande kvar men till helgen måste det ryka. Nu vill jag ha det fräsht och fint hemma igen. Håller med kring lådorna, man får aldrig det likadant som det låg innan.. massa krångel varje år.

Sandra sa...

Vi har kvar vårt tills måndag i allafall, men lite drar jag mig för det, blir så mörkt utan all ljus ❤

★ Orsakullan som blev mamma vid 20, nu specialpedagogstudent och doula ★ sa...

Så skönt när man får städa ut :). Jag gjorde mitt förra helgen, mitt nästa projekt att ta mig för är när min mamma kommer hit nästa gång så vi kan rensa massor i mitt förråd. Vill göra högar för sälja, slänga och spara. Behöver förändring där :)

Sara sa...

”Emotionella hängslen” vilket bra uttryck, det kommer jag att använda mig av. Och hag tänker att även om det var tråkigt att plocka undan redan nu så är det rätt skönt att ha det gjort!

Unknown sa...

Vad skönt, jag har också börjat plocka bort allt som har med julen att göra, dock är det mysigt med adventsstakarna för dom ger verkligen mysljus i fönstren, men får ta fram mina andra lampor igen. :) Skönt att du också slänger eller ger bort saker som du inte använder längre.

Johanna sa...

Men vad skönt att rensa ut julen, det behöver jag också göra här hemma. WOW vilka vackra julkulor <33 Så himla fina! Kram

Moa Larsson sa...

Så skönt att du har städat bort julen, här hemma gjorde vi det redan den 27e december, adventsljusstjärnorna i vitt får dock hänga kvar i fönstret så länge det är lite mörkare ute. Och du? Vad fint av dig att du körde lite till Erikshjälpen ❤️

Petra Elisabeth sa...

Åh det är inte lika roligt att städa bort det som att ta fram det. Men då vet man att det är påväg mot ljusare tider i alla fall :D // Petra Elisabeth

Fnulan sa...

Vilket fint fat!!! Jag har också städat ut allt, på tv rums borde..... KRAM

Amanda Kanterfors sa...

Idag har jag också städat ut julen känns så skönt att julen är över och att vi kan återgå till vardag. Jättefina julgranskulor! :)

Moa Hansson sa...

Jag städade bort julen redan direkt efter nyår, dock så plockade jag fram julen väldigt tidigt men jag saknar verkligen allt julljus! :D

Jennysvardag sa...

Så häftigt att du har gjort en sak varje månad son du inte har gjort tidigare. Häftigt att du tog en sånglektion och sjöng solo