29 december 2009

The trip from hell!

Nu blev det ju lite omvänt med ett inlägg om Annandagen innan Julafton, men men, så blir det i bland. I går (söndags) började äventyret mot Boston. Hade satt klockan med ganska god marginal (tyckte jag) men trots det så blev det lite stressigt för att hinna till tåget. Vi hann dock med tåget, tom köpa frukost på Espresso House innan och slå oss ned innan J upptäckte att han hade köpt fel biljett... Han spelade lite dum inför tågvärden och det hela löste sig genom att han fick kliva av i Malmö och köpa ännu en biljett. Det var lite svettigt innan han var tillbaka på tåget, men allt gick bra. Det gick också bra för L att "bygga lite björnar" på tåget över sundet... Det var också lite svettigt när hon flera gånger klagade över ont i magen, men det gick också bra.

Framme på Katrup gick det lite sämre... Vi var ute i god tid eftersom vi hade hört om extra säkerhetskontroller pga att något pucko försökt spränga ett plan över USA igen. Och inte nog med det.. vid incheckningen fick vi veta att vi inte fick ha med något handbagage... Inte ens en handväska. Hello?!? Det kan ju inte vara en kvinna som fattat det beslutet? Jag blev nästan handlingsförlamad och visste inte vad sjutton jag skulle prioritera att stoppa i fickorna. Den här lilla rosa fick tyvärr inte följa med, vilket nog störde mig mest... Såå, plånbok, mobbe, underbyxor och vanliga byxor till L trycktes ner i fickorna och vi gick igenom säkerhetskontrollen och flög mot Island.

Eftersom vi valt billiga biljetter ingick ingen mat på flyget, utan man kunde köpa några smårätter. Barn fick dock mat och det var ju bra även om inte L åt många tuggor. J och jag hade tänkt äta något på flygplatsen på Island eftersom vi hade ett par timmar innan nästa flyg skulle gå. Men, återigen, pga extra säkerhetskontroller fick vi gå direkt till gaten och där stod man och kollade igenom precis varenda pryl man hade med sig/på sig. Vi hade köpt en liten yoggi och en dricka till L precis vid säkerhetskontrollen, viket man så klart protesterade emot. J fick gå tillbaka och få det istoppat i en påse som förseglades med ett kvitto, då var det ok. När hela familjen var igenom och allt var nerpackat i plastpåsen igen (plastpåsen som vi fixat på tax free för att slippa ha fickorna fyllda med prylar) insåg vi att vi var vid fel gate... Om inte inte skulle till New York, vilket iofs inte hade varit fel. Men nu var det ju till Boston vi skulle, så vi fick gå tillbaka och gå igenom ännu en säkerhetskontroll....

På flyget var det ganska gott om benutrymme och alla hade en egen tv-skärm med valfri film, så det var bra. J och jag köpte vars en "kycklingbröst med ris och chilisås" vilket var bland det tristaste jag har försökt äta på länge. Det gick bara inte. Chilin vet jag inte var de hade gömt och allt var iskallt och smaklöst. Blä! Till slut somnade både L och J, men inte jag. Kanske lite på grund av att L låg lite konstigt på mig och kanske för att tanten bakom bankade på mitt säte hela tiden eftersom hon uppenbarligen inte fick sin tv att funka så bra. Och 1,5 timme innan Boston stängde man ner all tv och tvingade alla att sitta ner på sina platser med allt bagage i bagagehyllan - på grund av skärpt säkerhet. Ahh!!! Just då kändes det lite som the trip from hell!

Väl på plats hos våra vänner J&C (japp, precis som vi!) med lite paj i magen, lite vin i strupen och en dusch så kändes det plötsligt inte så jobbigt längre.

3 kommentarer:

Wojtan sa...

Hej

Skönt att höra att ni slutligen är på plats.
Jag förstår om säkerheten måste skärpas när saker händer, men för oss vanliga icke terrorister blir det en väldans besvär med alla regler.

Massor av kramar från en hostig Åsa

Veronica sa...

Du skriver så mycket och så bra, hinner knappt med att läsa allt. Skönt att höra att ni kommit fram till Boston, lite sjuk resa måste jag säga, inget handbagage=totalförvirring och naken! Önskar er ett riktigt gott nytt år, blir ju inte samma tid som vi men ändå :) KRAMAR på er!

Therese sa...

Hi, hi trots allt är jag avis, låter härligt att vara i Boston!!! Önskar er en trevlig tid där och ett gott slut på året! KRAM