28 december 2009

Julafton 1 & 2 2009

Kanske borde skriva lite om julen 2009 för mitt egna dåliga minnes skull...
Lilljul spenderades som alltid hemma hos min farmor med lutfisk/köttbullar och senapssås. Det är den enda tradition som min farmor fortfarande har kvar hemma hos sig.

När L sedan nattats blev det paketinslagning för fulla muggar. Jag fattar inte varför jag väntade in i det sista? Fast det är väl lite typiskt mig...

Julaftons morgon började med att L i vanlig ordning gick till sin paketkalender i köket. I den hittade hon en lapp från "tomten" där han hade ritat en julgran. Och under granen låg det fullt med julklappar. (Om jag kommer ihåg det ska jag försöka lägga in någon bild här vid ett lämpligt tillfälle.)

L fick bla ett tv-spel med Askungenspel och Nalle Puh, Little Pet Shop och sin efterlängtade princesshund. Hon har dock inte alls lekt med den jäkla hunden efter det så jag vet inte varför hon ville ha den... Det är det enda hon har sagt att hon vill ha när någon har frågat... hmm..

Själv fick jag ett sjöställ av J. Har länge sagt att jag skulle vilja ha en bra jacka som man kan ha i alla väder och nu fick jag det. J fick en Weber skorstenständare, en cd med Jill J, en loggbok till nya båten och 3 dvd-boxar med "2 & a half men" som han gillar. Jag hade också slagit in en klapp till oss alla tre, men inneskor, från Santa Claus in Boston, eftersom jag tänkte att vi skulle ha med oss dem till just Boston.

Efter en smarrig frukost och ett utbrott från L som gjorde att alla hennes nya julklappar plockades ihop och sattes ut i grovköket en stund gjorde vi oss klara att åka till J:s familj. Där började vi med dopp i grytan. En tradition som vi aldrig haft hemma hos mig och som jag bara ätit en gång tidigare med J:s familj. Jag kan inte riktigt förstå det.. inte riktigt min cup of tea om man säger så. Jag hade nöjt mig med en knäcke med skinka :-)
Doppet följdes av ris-a-la-malta och sedan Kalles julafton. Benjamin Syrsa hann inte ta den sista tonen förrän tomten bankade på dörren och sedan var det full fart. Jag satt mest och höll andan eftesom jag tyckte att tomten pratade lite för mycket och ibland glömde att föreställa rösten... Även här fick L en massa klappar, såsom den populära hamstern Go Go pet, en snowracer och en massa möbler till dockskåpet.
Eftersom alla 3 kusinerna fick vars en snow racer blev det så klart race i den lilla snön som fanns kvar innan vi vuxna spelade julklappsleken. I år hade vi lite nya regler vilket innebar att alla skulle köpa två klappar var á 100 kr och leken kunde sluta med att någon gich hem med flera paket medan någon annan bara fick en. Jag fick David Batras bok
samt servetter med snapsvisor på. Praktiskt och bra!

Det var en trevlig julafton med mycket mat och mycket julklappar! Läste om Pernilla Wahlgrens julklappslek och det kan kanske vara något att komma ihåg till nästa år?

juldagen tog vi det ganska lugnt och fixade lite på hemmaplan innan det var dags för julafton nr 2 hemma hos mina föräldrar. Det blev inte fullt lika mycket mat och julklappar som dagen innan, men så var vi bara 6 personer ;-)

Tomten hade lämnat ett helg gäng julklappar till L och det var bland annat en undervåning till docksokåpet och ett helt gäng möbler.


Julklappsleken denna dagen innebar ett chokladfondueset till mig som kände mig som en looser som bara fick en klapp. Men chokladfondueset kan bli bra. Gott om inte annat!

Inga kommentarer: