06 oktober 2008

Madicken, död och tv

Har tillbringat kvällen med att kolla på Madicken med L, eller Badicken som L säger :-) Hur som helst så smittade nog Madickens huvudvärk av sig på mig.. Den där huvudvärken som hon måste ha fått när hon fick hjärnskakning pga att hon hoppade från ett tak med ett paraply som "vingar". Den sedvanliga proceduren med saga i sängen är nu genomförd, det blev Askungen idag (igen). Vi har ett par olika böcker med Askungen, plus att L har sett filmen ett antal gånger. Jag undrar varje gång jag läser sagan om hon inte undrar hur det kommer sig att de olika böckerna är olika, och olika jämfört med filmen.. Undrar varför man gör så med en klassisk saga? I ena boken är inte ens mössen Askungens vänner, utan råkar bara finnas i närheten när den goda fén trollar fram hästar. Och så undrar jag lite varför det alltid är någon som dör i alla sagor, om det inte är mamman så är det pappan eller båda två. Tror inte att L vet vad död är ännu, för vi har inte riktigt pratat om det ännu - så det känns lite jobbigt att varje kväll säga att så Askungens mamma dog, eller Snövits mamma dog osv.

Nu börjar det här bli lite tungt, så jag får lätta upp det med lite tv-snack. Tittar på ett inspelat avsnitt av Hells kitchen med Gordon Ramsey. Det är första avsnittet och deltagarna får träffa Ramsey för första gången och blir bedömda för sin matlagning. Alla som sett Ramsey någon gång vet att han är otroligt otrevlig och grymt elak. Jag mår nästan lite dåligt av att bara se det, så jag förstår inte hur man orkar delta i ett sådant program. Hur som helst kan jag inte låta bli att se det :-) Det jag vill komma till är att deltagarna blir upprörda över hur otrevlig Ramsey är. Hello!?! Det är tredje säsongen, de måste väl ha sett serien innan? Eller har de sökt till ett program som de inte vet något om? I annat fall är det ju helt otroligt att de inte förstått att Ramsey ÄR otrevlig! (Ok, nu fattar ju jag också att det är tv och att mycket är ihopklippt och arrangerat. Bara så att ni vet :-) )

På tal om tv så börjar Cityakuten ikväll, för säsongen. Jag har följt serien i många år, men funderar på att "försöka" låta bli att kolla ikväll. Det blir så mycket tv-tittande och jag hinner inte med, så jag har hela den inspelningsbara hårddisken full av tv-serier som jag inte hinner se. Snacka om i-landsproblem, eller hur?

3 kommentarer:

CharmKatti sa...

Hej! Va kul med ny blogg!
Ska du inte ha den gamla kvar då?
Eller skriver du om olika saker på dom olika bloggarna?
Kram
Katti

CharmKatti sa...

Förövrigt, får jag lägga upp en länk till din blogg från min?

Anonym sa...

Självklart, länka på!