26 december 2014

Fisksoppa

Eftersom vi nu, förhoppningsvis, sitter någonstans mitt över Atlanten, passar jag på att lägga ut ett tidsinställt inlägg. 

Förra fredagen bjöd vi på fisksoppa när vi hade vänner på middag. En fisksoppa som jag nog bara gjort en gång tidigare och det var måååånga år sedan. Modifierade receptet lite och resultatet blev riktigt bra.

Ett vitt vin som jag blev rekommenderad på Systembolaget var Pinot Gris Rèserve (nr2899). Ett druvigt och blommigt vin som passade riktigt bra till.


Receptet är inte exakt, eftersom jag kryddade lite extra och spädde ut själva soppan lite efter hand. Jag förberedde basen kvällen innan och satte in i kylen innan jag hällde i saffran, fisken och räkorna. Superskönt!

Min fisksoppa á la Österlen
4 port

400 gram torsk
300 gram laxfilé 
0,5 finstrimlad purjolök
0,5 hackad gul lök
1,5 morot, grovriven
1 palsternacka, grovriven
1 msk smör
1,5 tsk tomatpuré
1 st vitlöksklyfta
1 tsk salt
1 tsk färsk timjan 
1 tsk basilika 
500 g räkor med skal, skala
4 dl torrt vitt vin
2 fiskbuljongtärningar
5 dl grädde (går att variera med lättare varianter)
3 dl vatten
1 pkt saffran

Smält smör i en gryta och fräs gul lök & purjo tills den blivit mjuk. Tillsätt morot och palsternacka och fortsätt sedan med tomatpuré, pressad vitlök, salt, timjan & basilika. Fräs ihop. Tillsätt vin och fiskbuljongtärningar. Koka samman i ett par minuter. Tillsätt grädde & vatten.  Rör ihop och häll i saffran. Låt sjuda ca 15 minuter.

Skär fisken i mindre bitar, ca 5 cm. Lägg i fisken och sjud ca 7 minuter eller tills fisken blivit fast. Lägg i räkor och hetta upp snabbt.

Serverade soppan med en fuskvariant av aioli och baguette.

Snabb aioli
Ca 1 dl Majonäs
Ca 1 dl Creme fraiche
Stark paprika
Vitlöksklyftor
Salt

Blandade ihop lite efter smak och lät stå svalt i ett par timmar. 

Det kommer inte att dröja flera år tills jag gör soppan igen!

Inga kommentarer: