16 augusti 2009

Triss i tips

Lyckades hitta rätt kontorsstol på IKEA idag. Hade sett ut en stol för ett antal veckor sedan, men då allt inte fanns vid det tillfället så fick vi en lista av den snälla IKEA-anställda på allt vi behövde till det nya kontoret så att J bara skulle kunna komma tillbaka med sin lista vid ett senare tillfälle. Det var bara det att kära J slarvade bort listan (oväntat?) men trodde att han hade bra koll på grejorna ändå. Han åkte dit och gjorde inköpen och igår var det alltså dags för att packa upp allt. När vi hade skruvat ihop två stolar provade jag den ena och sa "Fan vad obekväm den är, var det verkligen den här jag valde ut?". "Var inte den jag valde med högre ryggstöd?". Vi kollade snabbt på hemsidan men hittade ingen stol som passade in på min beskrivning så idag åkte vi dit igen. Jag hittade direkt stolen som jag hade valt ut förra gången, så nu hoppas jag fasiken att den kommer att vara skön! Vi lämande in L till bollhavet under tiden, vilket hon typ alltid vill men har bara gjort en gång tidigare. När vi precis hade betalt hör jag hur mitt namn ropas upp i högtalarna så jag skyndar mig bort till lekhörnan där L sitter och är ledsen, eftersom hon "ville handla" med mig. Undrar om hon kommer att vilja vara i det där bollhavet fler gånger?

Efter en lekdate för L städade jag huset och det känns bra att för en gångs skull ha ett undanplockat köksbord och soffbord. På köksbordet brukar annars det ligga stora högar, eller sjok med saker, gärna post och bra-och-ha-papper. På soffbordet brukar min bärbara vara, samt lite papper, pennor, kanske en nagelfil osv osv. Nu är båda ställena ganska tomma. Detta för att vi hade grannarna inne på middag.

Och nu kommer jag vill dagens tips! J grillade lax och vi hade på vinst och förlust köpt ett vin som var rekommenderat till lax, plus att jag tror att Jeanette har skrivit om något vin i den familjen tidigare, nämligen Penfolds Thomas Hyland Chardonnay (nr 6023). Jag säger bara mums! Och jag är inte ens speciellt glad för vitt vin! Det var riktigt gott!!! Hett tips alltså.

Ett annat hett tips idag är efterrätten som jag gjorde, i viss vv-anda. Det var en Passion- och hallonswiss. Måste faktiskt skriva upp receptet så att jag inte själv glömmer bort det :-)

Passion- & hallonswiss
2 port (3,5p/port)

2 dl frysta hallon
1 msk strösocker
2 passionsfrukter
1 dl passionsfruktssorbet (jag hade bara hallonsorbet idag och det gick jättebra)
1 dl hallonsorbet
4 maränger
3 msk lättvispad mellangrädde max 27%

Värm upp hallonen tillsammans med sockret på låg värme, var försiktig och låt hallonen behålla strukturen, sockret skall bara smälta. Gröp ur passionsfrukten. Varva passionssorbet och hallonsorbet med grädde, maräng, hallonkompott och passionsfrukten. Lägg gärna upp i stora dry martini glas eller stora vinglas.

Mitt trejdje tips idag är Loranga, Masarin och Dartanjang .
Dett har gått på tv i fyra avsnitt, men är baserat på en bok av Barbro Lindgren. (Mental note till mig själv att låna den på biblan!) Det handlar om en son, en galen pappa och en senil förvirrad farfar. Att jobba, gå i skolan eller göra nytta är totalt överskattat enligt pappan Loranga och han tycker att det är perfekt när det blir en kanelbulle över från frukosten. Den kan man ju ha som puck, så fram med sopborstarna så blir det hockey i köket. Och det är ju toppen när farfar Dartanjang tror att han är rörmokare och fixar översvämning i garaget, så blir det ju en pool där. Underbart kul!
Med vinet, swissen och Lorangas härliga inställning i minnet ska jag snart gå och lägga mig. Måste mentalt förbereda mig på att morgondagens inbokade massage kanske också blir inställd, men då blir jag SUR! Lite iaf ;-)


5 kommentarer:

Jessica sa...

Jag vill också åka till jobbet och få massage!!! :-) Lyx!!! Hoppas nu det blir av bara!

Coolt att du nu fått ett nytt fräscht kontor. Som sagt, verkar vara en bra arbetsgivare det där ;-)

charmkatti sa...

Dartanjang och polarna var mina stora favoriter när jag var litn. Dom var så roliga, och idag är det ju sjukt kul att titta på. Och böckerna är lika bra dom!

Kram!!

Pernilla sa...

Tack för din uppmuntran. Det är bara så skönt att ha kommit igång igen. Är så lat av mig. Det var Safri Duo och knock on wood. Älskar att träna till den.
Så kul med nya möbler. Det var så länge sedan jag köpt det känner jag.
Vinet måste jag prova med. Har svårt att hitta goda vita. Blir ofta för sura eller för söta tycker jag.
Kram

GucciMama sa...

TAck så jätte mycket:-) Jag ska njuta till fullo!

Rebecca sa...

Den där efterrätten lät ju inte helt dum, måste testa.
Typiskt karlar, inga viktiga papper läggs i närheten av Henric, det är bäddat för att tappas bort då.

Kramar Rebecca