17 juli 2009

Mat och tjat

Nu är vi hemma igen. L vill fortfarande inte riktigt äta, men jag gissar fortfarande (trots att jag fortfarande tjatar en del) att hon äter om hon är hungrig. Igår käkade vi frukost innan vi städade ur vår stuga. L drack en halv drickyoggi. No more. Sedan blev vi bjudna på fika och hon åt nästan ett helt wienerbröd, alltid något. Sedan åt hon glass (ni ser, bara fett och socker.. undrar vad hon fått det ifrån?). Under vår 3 timmar långa resa hem tittade hon en del på film och somnade sedan. Vi stannde på McD och köpte lite förtäring, men väckte inte L utan lät henne sova en stund till. När hon vaknade lockade jag med nuggets, och hon fick ner en. 1. En enda. Hon drack lite, lite mjölk.

Hemma packade vi ur bilen och tog vars en bil för att hämta D respektive min maskeradklänning (som min snälla mamma och farmor jobbat med i veckan). På vägen dit var L ganska ledsen och jag fick stanna för att hon trodde att hon skulle kräkas. Hon ville inte dricka något och inte äta något. Mormor lockade så klart med glass, vilket gick ner, men inget annat. Väl hemma igen ville skruttisen ha pannkakor och kl åtta igår stekte jag det till henne. Hon åt två stora, så det kändes bra. Efter ett välbehövligt bad fick L löfte om att få somna på soffan. Hon drack lite välling och somnade sedan. Men hostade. Hostade och hostade så när jag bar upp henne för att ge henne lite luftrörsvidgande medicin så spydde hon. Ahh, vilket uppvaknande för en trött tjej... Dusch igen och sedan somnade hon om i min säng.

Fick väcka henne vid tio och då sa hon att magen kurrade, men hon fick inte i sig någon frukost. Fick tjata i en henne en pannkaka då klockan var närmare halv tolv. Hon är pigg och så, men det känns så där bra att hon inte äter och hon dricker inte alls lika bra som hon brukar. Får väl vara extra observant i helgen.

Jaha, det här kändes ju intressant.. en redogörelse för L:s äta eller icke äta... Tyvärr har det inte hänt så mycket intressant idag. Jag har shoppat lite inför kvällens skaldjursfest - man kan ju inte lämna Hamburgsund utan att köpa med sig ett lass skaldjur!! Så ikväll blir det räkor, havskräftor och krabbklor tillsammans med vänner. En räkpaj står nu i ugnen och jag ska bege mig ut i trädgården för att planera lite nya blommor (som jag också shoppat idag). Tvättmaskin nummer 3 för dagen är snart klar och då är det bara typ 3 kvar...

Imorgon hoppas jag kunna komma med ett roligare inlägg. Om inte annat så blir det nog rätt kul att visa bilden på mig själv i maskeraddräkten. Man måste ju bjuda lite på sig själv... ;-)

5 kommentarer:

Potatishäxan sa...

Men lilla L, så jobbigt! Hoppas hon kryar på sig!

Tant Janet sa...

Låter jobbigt, vill bara titta in och säga hej! Kram

CharmKatti sa...

Stackars liten, men du jag funderar på en sak, går hon på toa?
Kan vara förstoppning annars, kolla det. Loppan hade det förut, det slutade med att vi fick åka till akuten så att hon fick dunderlaxermedel, jag trodde hon hade blindtarmen...
Men eftersom hon inte har någon aptit så kan detr ju vara förstoppning, eller så är hon inte hungrig i värmen. Så länge hon dricker välling så är det inte någon fara, men ha koll på toabesöken.

kramar
katti

Jenny sa...

stackars stackars liten, hoppas de vänder snart! kram jenny

Åsa sa...

Det där går upp och ner hela tiden. Idag tror jag min minsta åt lika mkt som mig!!
Viktigast är ju att de dricker, kanske inte bara vatten utan saft el annat. Nu på sommaren kan ju värmen locka fram detta inte äta problem. Sen alla kallsupar å konstigt i vattnet de får i sig.Hoppas hon kryar på sig snart. testa typ resorb för barn.
Kram