12 april 2009

Ängel, kärleksbetygelse och val

Var det någon av er som hade ett samtal med L inatt när jag sov? För om hon igår var en riktig liten busråtta, så har hon varit en ängel idag!! Otroligt!

Bilden är lånad från http://www.johannaformochdesign.se/


Idag har vi inte haft en endaste dispyt och man kan nästan inte tro att vi igår hade minst fyra, eller fem... kommer inte ens ihåg hur många gånger jag blev arg.

När L vaknde imorse föreslog jag olika saker vi kunde göra, men hon ville inte något. Hon ville bara vara hemma och leka med mig :-) Så. det är vad vi har gjort idag. Varit ute mycket och busat, varit på lekplatsen, lekt kurragömma och L lekte med vatten när jag gjorde mat, hon fick önska och det blev köttförssås - väldigt påskigt :-)

Det enda jag kan klaga på idag är nog att L vaknade redan halv sju och jag tyckte inte att det var dags att gå upp... Får väl se hur det blir imorgon. Fast då behöver vi komma upp i tid för vi har fullspäckat lekschema :-)

Läste förresten "Trotsboken" igår när jag gått och lagt mig. Det står att det är vanligt att barn ofast bara trotsar mot sina föräldrar, och att det är så det ska vara. Det innebär, enligt boken, att barnet är tryggt med sina föräldrar. "Det törs uppföra sig precis som det känner. Tillsammans med oss föräldrar vågar barnet visa sin ilska. Det vet att vi älskar det även om det är besvärligt." ... "Att barnet vågar trotsa mot föräldrarna är en sorts kärleksbetygelse."

Det ska jag försöka komma ihåg!
Btw, var kanske inte så pedagogisk tidigare, eller rättare sagt så schysst.. L hittade sin napp precis när hon skulle gå och lägga sig. Jag sa att om hon ville ha nappen så blev det ingen saga. Hon la tillbaka nappen och sa "Saga!". Känner mig lite taskig...

9 kommentarer:

Frida sa...

Visst är det jobbigt, min mellandotter har oxå infektionsastma. & nu verkar det som om lillan har det oxå.
Trots är jobbigt helst eftersom varje ålder har en egen trots.. Med tre tjejer i olka åldrar blir det MYCKET trots i vårt hus :D
Hoppas att du får sova lite längre imorron iaf...
Kram & Gonatt<3

Nipe sa...

Visst är de listiga de små filurerna!? Ena dagen smådjävlar, nästa dag hur goa som helst!
Glad fortsättning på påsken!

Frida sa...

Hoppas att du fått sova ordentligt & att ni får en bra dag du & lillsnuttan.
Massor av kramar<3

kvinnan med koftan sa...

ja plötsligt så händer det.... och visst är det så att dom testar gränser och föräldrarnas kärlek just för att dom vet att det är säkert att göra det med föräldrar.så det är ett bra betyg till er! Er kärlek litar hon på.

Miafia sa...

Du ska inte känna dig taskig. Du var bara lite listig :-)

Precis som barnen kan vara. Det är ju de goa stunderna som gör att man kan ta de trotsiga!
Kram

Tant Janet sa...

Trotsboken är jättebra, den har vi läst i många gånger.
Du är en jättebra mamma det är jag övertygad om!

Tant Janet sa...

Tusen tack för awarden!!!!

Mamma Melissa sa...

Ja, det är väl det som gör att vi älskar våra barn... det oförutsägbara som de bjuder oss och livet på:.))

Och ja, det är ju ett tecken på trygghet så fortsätt att vara hennes trygghet även när hon trotsar:.))

tack för din kommentar också och för att du vågar ta del av vår verklighet!:.))

CharmKatti sa...

Nä, du ska inte känna dig taskig!
Så där gör vi oxå vad det gäller mycket. Muta eller beting eller bara belöning, många ord, men samma mening. Det funkar ju!

Imorse så sa jag förlåt till Lovisa när jag lämnade henne hos dagmamman. Då säger Lovisa storsint och ger mig en kram -att det gör inget! Det var så skönt att höra! Det är ju så, attom vi vuxna bråkar och visar vad vi känner då känner sig ju barnen trygga och vågar visa det oxå. Och att man sen faktist visar att det ärokej och att man blir glad och kramas igen, det är viktigt!

Tack för ditt mail förresten, jag blev jätteglad!