19 juli 2013

Smarrig soppa!

Idag har barnen och jag klarat av allt från hundmatsinköp till doggen D hos veterinären, byxinköp till den här mamman, täckinköp (mm) på det blågula varuhuset, lite jobb på jobbet :-), matinköp för kvällens middag och så tillagning av middagen. Som var en riktigt smarrig fisksoppa som tom J gillade och tyckte var rena "bjudmaten" :-)



Hittade ett recept hos Åse med 56kilo.se, och jag kommer definitivt att göra den igen. Hade ingen basilika så den uteslöt jag och så mätte jag inte upp något så det blev typ lite mer av allt. Men det blev bra! Tom L tyckte att den var smarrig vilket betyder MVG!

Åses fisksoppa
4 portioner
400 g torskfilé
400 g laxfilé
250 g skalade räkor
1 purjolök
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
2,5 dl torrt vitt vin
2 dl vatten
3 dl grädde
1 dl creme frachie
2 fiskbuljongtärningar
1 paket saffran (kanske lite mycket tyckte maken)
1 tsk tomatpuré
1 tsk torkad timjan
1 tsk torkad basilika (funkade bra utan)
1 tsk salt
Färsk timjan
Aioli
2 vitlöksklyftor
1 dl creme frache
0,5 dl majonnäs
salt efter smak
Strimla purjolöken och finhacka löken. Fräs i smör så det blir mjukt, riv ner vitlöken.
Blanda ner de torkade kryddorna, salt och tomatpurén. Fräs en liten stund.
Blanda ner vin och buljongtärningarna och låt koka en liten stund. Blanda sedan ner saffran, grädde, vatten och creme fraiche. Sjud i 15 minuter.
Skär fisken i kuber och sjud i 7 minuter.

Tillsätt räkorna, hetta upp snabbt utan att koka och servera med en klick aioli och färsk timjan!


Slurp!

3 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Alltså.. "bjudmat" måste ju vara det allra finaste betyget man kan få?

Therese sa...

Åhhh du, det där lät HELT i min smak, måste spara ned detta å testa vid tillfälle, idag regnar det å är kallt så en värmande soppa vore inte helt fel. Men får bli att sätta på bastun i stället... KRAMAR!

Fröken M sa...

Åh va gott ! jag älskar fisk och skaldjurssoppor, men har faktiskt aldrig testat att laga egen..
Det kanske är dags ?
Kram