22 januari 2013

Kalastankar


Har haft en mysig stund med L efter att hon varit på jympa. R somnade innan hon kom hem, trots att han blev förtvivlad när L blev hämtad för att åka till jympan. Det var härligt att sitta i lugn och ro med L och njuta av 56kilos tryffelkaka med vispgrädde och småprata lite. Hon börjar bli stor nu, L!

Snart är det dags för kalas och hur sjutton gör man? När jag frågar vilka hon vill bjuda rabblar hon upp ett helt gäng från klassen som resulterat i att de skulle bli 17 st om alla tackar ja. 17 sjuåringar i vårt hur?? Ehh, det kan bli lite lätt kaosartat.. Det är svårt nu när de går i så stora klasser. Samtidigt är det ju roligt att hon har många kompisar och inte bara är låst till sin bästis. Och det är roligt att hon vill bjuda både tjejer och killar. Och självklart är det inte hon som bestämmer, utan har bara fått säga hur hon skulle vilja göra.

Många har kalas på Busfabriken eller bowlinghallen, men L vill gärna ha ett kalas hemma med ett visst tema. Temat i sig är inget superkrångligt och jag har lite tankar, men det är det där med utrymmet. Det finns en "risk" att några är bortresta då det är under sportlovet, och alla kanske ändå inte tackar ja,  men man måste ju ändå räkna med att det kan bli så.

Tar gärna emot tips och idéer när det gäller barnkalas!

8 kommentarer:

Maria sa...

Här har vi precis samma funderingar just nu! S vill inte heller ha kalas på busfabriken...vilket jag är glad för, men att ha alla hemma vill jag inte.
Vi har lite funderingar på att vänta med kalaset till våren för hon är lite sugen på att ha ett Äventyrskalas http://aventyrskalas.se/

Så kommer du på något roligt & bra så tar jag tacksamt emot tips ;)

kram kram

Emelie sa...

Vi har också massa kalas funderingar då Evi fyller 5 13 feb.
Vi ska ha prinsesskalas i prinsessrummet på Barnpalatset. och den enda kalas lek jag ska kör är att man målar en prins och prinsessa (alternativt en groda ;-)) sen får alla barn ta på sig läppstift och ögonbindel och pussa så nära munnen som möjligt (prinsessvariant på grisen och svansen).
Evelina har nog bara valt ut 7-8st alldeles lagom :-)

Vad vill L ha för kalas?

KRam

Therese sa...

Hme, knepigt, men här är det samam lika, max 5-7 kompisar får plats om de ska kalasas och lekas här hemma, hade det varit sommar hade man ju kunnat vara ute i trädgården, men på vintern blri det knepigt, här kan man hyra badhus elelr sporthall så det har jag fudnerat på, men ännu är de så små så det nöjer sig med släkten å några få vänner... KRAM KRAM

Evelina Hellström sa...

det är inte lätt de där, är ju lättare på sommaren när man kan vara ute. Men förhoppningsvis kan inte alla 17 komma.. kram

Nina - Glamourmamman sa...

Ja, 17 st inomhus så här års, det kan bli tufft...;-) Jag funderar på om Olle skulle bjuda hela klassen (och 17 st) när han fyller, men det är ju i sommar då man kan vara ute. Och då tänkte vi ev köra ett äventyrskalas ute - en kompis till mig kör sådana. Men visst kan man vara ute nu också - det är ju bara att klä sig efter väder :-) Korvgrillning kanske? Annars verkar det vara vanligare nu att man bjuder bara tjejerna när man är tjej - det säger Olle att dom har börjat med i hans klass.

Kram Nina

Tina sa...

Hej vännen! Åh vad svårt! Först och främst tycker jag det är härligt att hon vill ha kalaset hemma, tycker alla dessa kalas på Busfabriken och liknande ställen kan bli för mycket. Känns som att det blir väldigt dyrt och att alla vill bräcka varandra. Finns det ingen lokal någonstans som ni kan hyra för en billig peng? Typ en bygdegård eller liknande kanske? Tuva och Elliot fyller ju år mitt i sommaren så vi har ju turen att kunna vara ute. KRAM

Helen.HUSnrNIO sa...

kul att hon vill ha kalas hemma tycker jag.
Här är det tvärtom. Vi är alltid hemma så nu vill W ha sitt försenade nioårskalas på leklandet. Dessutom ska leklandet stängas ryktas det enligt W så då måste man ju passa på försöker hon övertala mig med.

Kul med tema! det vill vi höra mer om =)
Trevlig fredag!

Anne sa...

Jag har alltid haft Viktors kalas hemma - med i rätt ordning - Maskerad, piratkalas, vampyrkalas och nu sist hade vi Legokalas. Han har förut fått bjuda 6 tjejer och 5 killar (så dom blivt 12) för så har i princip alla andra också gjort men i år ville han bara ha killar så då blev det 11 killar. Funkade fint. Nästa år har jag dock planer på att se om den andra killen i klassen som fyller i december vill slå ihop sig med oss och kanske ha disco eller så. Men det beror ju såklart om om killarna själva vill det..