09 november 2011

Att sova eller inte sova


Jag förstår mig inte på lillkillen. Det går ganska bra att få honom att somna på kvällen. Han dricker sin välling liggandes i vår säng. När han sedan halvsover lyfter jag över honom i sin säng, som står i vårt sovrum. Sedan buffar jag honom tills han sover. Om jag sedan går ut från sovrummet så vaknar han efter en liten stund. Och nu när han kan ställa sig upp, men inte vågar släppa taget och lägga sig igen, så gallskriker han tills jag kommer och lägger honom ner igen och börjar buffa igen. Så håller han på tills jag lägger mig.

Men om jag stannar kvar i sovrummet efter att han somnat så vaknar han inte!!

Har läst lite om sovmetoder och ofta står det att barnet ska sova i eget rum. Men frågan är om det är lösningen? Det verkar ju snarare som om R känner sig trygg när han hör att jag är i rummet... Men det blir liksom inte mycket av kvällarna. Dator och tv i sängen känns lite osocialt.

6 kommentarer:

Potatishäxan sa...

Viktor hade en rätt lång sån period. Fick då sova i soffan med oss om vi ville vara där nere, eller hade gäster. Sov sig igenom prat och slammer, bara det inte var tyst :).
Kram på er!!

Anonym sa...

Åh det är så jobbigt med att få de små att lära sig somna själva. Det kanske är så att han behöver höra mer ljud. Våra barn kan komma ibland och säga att de inte kan somna för att det är för tyst, då brukar vi sätta på radion så somnar de ganska fort. Helknasigt men så är det hos oss. KRAM!

Therese sa...

EXAKT så är det ännu med bogge, han sover som en stock om jag är i närheten, men inte i sin säng p åsitt rum... SÅ hittar du en bra lösning, hojta till :-D KRAM

Therese sa...

EXAKT så är det ännu med bogge, han sover som en stock om jag är i närheten, men inte i sin säng p åsitt rum... SÅ hittar du en bra lösning, hojta till :-D KRAM

♥ Sanna ♥ sa...

Det verkar som alla barn går igenom det .. Min lilltjej har alltid haft ett närhets behov ...
Och för att orka själv fick jag i perioder gå och lägga mig samtidigt som henne...
Det är nog inte rätt men hon är en rätt trygg tjej idag ;)
Kram

Therese sa...

Ser att fler tipsar om ljud. Vi har alltid en avslappningsskiva med lugnande musik igång när barnen sover. Det funkar kanon! Kram!