18 maj 2016

Att ge upp

Nu när vi snart får en liten valp i huset har vi insett att vår hamster tyvärr inte kommer att få den uppmärksamhet som hon förtjänar.

Det är ju ett husdjur så det känns så klart lite tråkigt att "lämna bort" henne, men samtidigt vill jag inte ha ett husdjur som bara är i sin bur hela dagarna som ingen bryr sig om. Vissa kanske uppfattar det som ett felaktigt beslut, att vi gick med på att köpa en hamster till L och då får hon lära sig att ta hand om den tills det är dags för den att gå vidare till hamster-himlen. Och det kan man ju tycka. Att det är viktigt att förstå att man inte bara kan tröttna på ett husdjur.

Men i detta fallet är det inte barnen som tagit upp att de inte vill ha kvar T, utan det är jag. Jag vill inte vara den som tjatar om att buren ska städas, som frågar om T fått mat och vatten, som tjatar om att T ska få komma ut och leka osv. Jag vill kunna känna att T har det bra, även om det "bara" är en hamster.


Det känns så skönt att jag nu har hittat en ny familj till T! En familj med hamsterkompisar och utan hundvalp :-)

Inga kommentarer: