05 december 2012

Glömsk och torr

Hade utvecklingssamtal med L och hennes mentor. Jag känner mig stolt över att ha en sådan duktig tjej! Det enda fröken påpekade var att L äter väldigt lite nu förtiden och att hon ibland glömmer vad hon ska säga när hon räckt upp handen och väntat på sin tur.

Att L äter lite är inget anmärkningsvärt. Så har det alltid varit i perioder för henne, det är precis som en cykel och hon äter alltid väldigt lite på vintern och sommaren. Hon går inte ner i vikt så uppenbarligen får hon ändå i sig vad hon behöver, och hon stoppar inte i sig en massa onyttigt istället för mat. Så vi gör ingen stor grej av det. Även om jag försöker få henne att äta mer grönsaker :-)

Att hon är lite glömsk ibland tror jag egentligen har inte med minnet att göra. Hon kan tex en hel Astrid Lindgren-bok utantill, nästintill ordagrant och han lär sig sånger på ett kick. Jag minns att min pappa frågade mig en gång när vi tragglade årtal och någon historisk händelse hur det kom sig att jag inte kunde lära mig det när jag kunde låttexter efter att ha hört en låt en gång. Jaa, jag hade inte något svar på det då :-) Däremot så tror jag att när det är något som man är helt ointresserad av så fastnar det liksom inte. Eller som för L, det hon skulle säga när hon räckte upp handen var kanske egentligen inte något viktigt och därför kommer hon inte ihåg det efter en stund. Men visst tror jag att man kan lära sig komma ihåg saker med diverse minnestekniker, så om det skulle visa sig vara ett problem för L så tar vi det då.


Både J och jag var iväg ikväll och barnens farmor var snäll nog att passa dem en stund. Båda barnen duschade innan sänggående och jag hade glömt säga till farmor E att L skulle smörjas med Miniderm efteråt pga att hon har så mycket torrutslag på framför allt benen. Men då hade L själv sagt till! Såå duktig!

3 kommentarer:

Tina sa...

Hon är så FIN din prinsessa! Tuva är likadan med maten, hon är också periodare. Ibland äter hon som en häst och ibland ingenting. Men vi har inte heller gjort någon sak av det. Hon växer ju som hon ska och det är ju huvudsaken. Hoppas du får en fin torsdag hjärtat! KRAM!

Nina - Glamourmamman sa...

Duktiga tjejen :-)

Just nu är Olle inne i en ganska disträ period, känner igen mig i det du beskriver. Han glömmer ofta - både vad han själv ska säga och vad vi har sagt ;-) Men det är ganska typiskt för åldern har jag hört ;-)

Kram på dig!

Maria sa...

Hon är inte ensam om att glömma.
Saga brukar ha koll på det mesta...men just nu glömmer hon hela världen känns det som, eller rättare sagt kommer hon ihåg det hon vill & resten glömmer hon :)

R är hemma just nu. Han åker på söndag och kommer hem onsdag kväll igen. Sista resan innan jul...hoppas jag!

kram kram