28 juli 2014

Värme och visset

Oj, vad dagarna går! Bloggen blir lite lidande i sommarvärmen :-)

Efter en helg med kusiner på besök på Solsidan är vi nu tillbaka på hemmaplan en vecka. Blommor och färska kryddor är ett minne blott, men det är ett i-landsproblem jag kan stå ut med med tanke på det härliga vädret vi haft de senaste veckorna.


J jobbar denna veckan och jag har varit inne några timmar och stökat undan det värsta på jobbet för min del. Fördelen med att vara där under semestern är att det finns AC och vårt hus är som en bastu. Ännu mera nu när det stått tillstängt under 15 dagar.


Har tillsammans med barnen skrivit ihop en matlista för veckan. Och varit och handlat. Antar att det är svårare att hålla en planering i stugan/under semestern när vi ofta har besök och/eller gör spontana utflykter med båten. Men nu finns det iaf en enkel planering. Eftersom jag och barnen fortfarande är lediga så får vi väl se om vi är spontana eller lyckas hålla planeringen något sånär :-)

Ikväll blir det iaf tomatsoppa till barnen. Lyxar till det lite med färsk, fylld pasta. J och jag äter rester, så delikata rester som oxfilé står på menyn. Ganska skönt att inte behöva stå någon längre stund vid spisen när det är så varmt och klibbigt. Vad äter ni ikväll?

5 kommentarer:

Jenny sa...

Livet går inte på rutin under sommaren precis :)
Ikväll tog jag med mig kycklinggryta med broccoli som Ivan gjort, Gött !
Kram

Therese sa...

Som det ska vara! När jag varit i stugan ahr jag gjort några mobiluppdateringar men inte haft ro att läsa eller kommentera, det får anstå då solen skiner å man badar ;-D Men nu är vi hemma å så regnar det, vilket gjorde att datorn åkte fram och jag tar mig en runda. Ett stort tack för grattiset förresten, hade en toppen dag å fortsätter visst att fylla då jag fått två presenter i dag med, så jag klagar inte, är som barn då det gäller att fylla år ;-D KRAM

Helen.HUSnrNIO sa...

Ja jisses vad huset är varmt nu förtiden! Allra helst ovanvåningen så inte är det helt lätt att få skön sömn om nätterna...
Gott med oxfile! Här blev det äta ute mat efter minigolfspel ikväll. Så skönt att slippa laga mat i värmen ibland även om jag älskar att laga mat :)
Fina båtbilder!

Svar: Ja Dulce de leche pannacottan var grymt god! Har du vågat provat på pannacotta ännu?
Äsch då, jag älskar att greja och fixa och så. Mitt största dilemma är att jag hela tiden har dåligt samvete för att jag som nu ägnar många timmar åt husgrunden istället för att vara med barnen även om jag vet att de så klart kan leka och roa sig själva. W har haft fullt upp de senaste dagarna med kompisar och fotbollsträning så det är mest M som samvetet gnager lite kring eftersom han inte arrar lek på egen hand ännu.
Hoppas läggningen gick bra ikväll!
Kram

Skorpan och Loppan sa...

Jag skulle verkligen behöva planera måltiderna jag också... Här blir det ofta: Oj, hungrig.. vad ska vi äta? Och så äter man en massa skräp.... Dumt, dumt...

Glamourwannabe - med huset fullt av grabbar. sa...

Här hemma är det mannen som sköter matplaneringen så jag bara äter och ser glad ut (oavsett vad som bjuds...) :).

Hoppas ni har fortsatta härliga lediga dagar! Kramar