11 september 2014

Clementiner vs Satsumas

Gillar att clementinerna är på plats i fruktdiskarna. Clementin, Satsumans, Same same. Fast nu var jag tvungen att googla och inser att det nog faktiskt är Satsumas jag har köpt :-)

Clementin: Någon tjockare skal än på en Satsuma(s). Nästan alltid kärnfri. Söt & uppfriskande smak.

Satsumas: Skalet kan ha gröna skiftningar trots att frukten är mogen. Tunnare skal än en clementin. Nästan alltid kärnfri. Mild & sötsyrlig smak, syrligare än clementinen. 

Mandarin: Ganska tunt skal och mycket kärnor. Inte poppis i Sverige längre pga alla kärnor.Sötare än clementin.


Oavsett vilket så gillar jag att det nu är säsong för den lilla gula citrusfrukten. Och den får gärna vara kylskåpskall!

På tal om "nyttigheter" så var jag faktiskt och tränade igår. På gymmet. För första gången på över 3 månader! Gissa om jag har träningsvärk idag?
Jodå, det känns kan jag avslöja..  Är nästan lite orolig över hur det kommer att kännas imorgon...

Även om jag kände mig lite ringrostig och nästan lite som en utböling på gymmet så känns det bra att äntligen ha varit där. Och nu vet jag att det funkar att få på träningsskon på min onda fot. Japp, den gör fortfarande ont efter operationen, och det kan den tydligen göra ett tag till. Inser att jag inte kan vänta med att köpa nya skor tills det slutat göra ont, får nog köpa ett par som känns ok nu för de gamla börjar bli väl slitna.

Torsdagskvällen tillbringas med att plocka i ordning efter veckans stök. En liten kollar på Händige Manny. En lite större ligger på golvet och läser. Skärmförbud får ofta positiva konsekvenser :-) Nu är det dags för mig att ta tag i tvätthögen som väntar på att bli viken och inburen till rätt garderob.. Sedan är planen t i d i g  sänggång!



5 kommentarer:

Livet på Citronodlingen sa...

Skönt att komma igång igen med träningen!
Tvätthögen ja... den växer här också... suck

Jenny sa...

Jag tror att Satsumas är min favorit, så verkar det på din beskrivning. Bra där med träningen. Jag tränade i onsdags och vet inte när jag tränar nästa gång. Troligtvid på måndag, men känns lite surt. Kanske får dra familjen på en jogg på söndag ;)
Hejja dig, kram vännen! Önskar er en fin helg!

Emelie - Mamma till Malte sa...

Ja det är ju bra gott när dem smälter i munnen :)
Men gud så gott, har detta kommit fram i fruktdisken då måste man hugga in :)

Maria sa...

Härligt att komma igång med träningen igen!
Jag drar igång om någon vecka på en kul grej, faktiskt samtidigt som S tränar, helt perfekt :)

Kram kram

Helen.HUSnrNIO sa...

Jag ser inte ens någon skillnad på dem fast jag äter ju inte heller dem för då kliar det som tusan inom några timmar. Fast gott är det de gånger jag ätit dem ändå just av den anledningen fast om det varit clementin, satsumas eller mandarin har jag ingen aning om.

Trevlig valkväll!