12 mars 2012

Blommor och laxburgare


Idag blev det äntligen shoppat och planterat! Jag är verkligen ingen höjdare på just blommor och växter, så vi får väl se hur länge krukorna nu håller sig fina...

Det var iaf en mysig stund ute med barnen. L hjälpte till så gott hon kunde/fick och R var mest störig som skulle krypa upp på de mest olämpliga ställena och stoppa de mest olämpliga sakerna i munnen, så till slut hamnade han i vagnen. Fast han verkade inte speciellt missnöjd över det.

Till middag ikväll har vi testat laxburgare med räkröra, ett recept ur Anna Halléns LCHF-husmanskost. Det var superenkelt att göra och alla gillade det. Jag trodde att L skulle vara skeptisk och svårövertalad, men nej då, det var hur gott som helst enligt henne (som åt laxburgaren med ketchup, gurka och hamburgerbröd...). Det kommer jag absolut att göra fler gånger och det hamnar absolut på vardagsmatlistan.

Laxburgare med räkröra. ca 4 port


Räkröra
400 g räkor med skal
1 dl creme fraiche
1/2 dl äkta majonnäs
1/2 dl hackad dill
2 krm salt

Laxburgare
600g lax, skinnfri (jag körde på fyra styckfrysta filéer)
1/2 gul lök
1 ägg
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
smör att steka i

Skala räkorna. Blanda creme fraiche, majonnäs, dill och salt. Tillsätt räkorna.
Mixa laxen. Skala och finhacka löken (jag körde den i mixern när jag tagit ut laxen). Blanda laxfärsen med lök, ägg, salt och peppar.
Forma färsen till biffar och stek i smör på medelvärme ca 3 min på varje sida.

Imorgon blir det ännu en ny rätt, eller halvny :-) Återstår att se om den hamnar på vardagsmatlistan!

8 kommentarer:

Maria sa...

Fina blommor!
Jag tänkte också försöka hinna planta om mina krukor någon eftermiddag.
Just nu ser de bedrövliga ut med en massa gammal ful ljung i.
Lät got med laxburgare!

kram kram

Evelina "Evsi" Hellström sa...

Mums, det lät riktigt gott! kram

Fru Jessica sa...

Åh, va gott det lät! =)

Therese sa...

Det lät mycket gott! Fina blommor blev det också :)

Fröken Isakson sa...

Vad kul att höra att den var god. Jag har också funderat på den. Mumma lät det. kram kram Linda

Frida-FantastiskaMamman sa...

MUMS, de där burgarna kommer jag absolut göra här i veckan :)

Åh vad härligt med vår blommor, jag får nog vänta nån vecka till innan jag kan plantera....

Kramar

Johanna sa...

oh de där laxburgarna lät gott :)

Russin sa...

hej hej..
mums vad gott med laxburgare.. :) vi har gjort någe liknande och de var jättegoda med.. :) tyvärr glömmer jag bort att göra dom haha..

har du hört nå om header ? ingen panik för min del men du kanske vill ha din blogg klar tänkte jag.. :)

kramisar