31 maj 2018

Kärlekens språk

Igår var jag och lyssnade på Åsa Nyvall som pratade om våra Kärleksspråk. Jag har hört en liknande föreläsning med Åsa för några år sedan, på Boozt på Mallorca. Det var lika intressant nu som då.


Åsa är väldigt duktig på att föreläsa, sprudlande och ger många exempel så att det känns levande och familjärt. Kärleksspråken är jätteintressant tycker jag. I stora drag handlar det om att det finns fem olika "punkter" som gör att vi känner oss älskade och uppskattade. Fysisk beröring, gåvor, tid tillsammans, uppmuntrande ord och tjänster. 

Det kan bli mycket missförstånd när frun sitter i soffan på fredagskvällen, ser fram emot att sitta tillsammans med mannen och prata om veckan eller den kommande helgen. Ha tid tillsammans, Mannen står i stället och tvättar fruns bil. Han tycker att han gör henne en tjänst och hon tror att han inte vill umgås... Eller när vännen fyller år och man köper världens bästa present, typ ett halvår i förväg, slår in den finfint och lämnar över presenten med glimten i ögat. Till födelsedagsvännen, som sätter paketet på presentbordet tillsammans med övriga gåvor... Gåvor var väldigt viktigt för den som gav, men inte speciellt viktigt för den som fick - och givaren kommer förmodligen bara att undra hela kvällen när paketen ska öppnas...

Jag tycker som sagt att det är jätteintressant och kommer inom kort att låta mannen göra samma test som jag själv fick göra igår. Barnen behöver inte göra några test, för det är uppenbart vilka deras kärleksspråk är!

Inga kommentarer: