15 oktober 2012

Frustration, plan & schampo

Jag blir så frustrerad! Den lille prinsen har sovit ganska dåligt en period nu. Visst kan det vara något utvecklingssteg eller någon tillväxtfas nu när han passerat 18 månader, men det hjälper inte mycket när han vaknar om och om igen natt efter natt.. Fast bara när han sover hemma! Hos farmor/farfar och mormor/morfar sover han som en stock! Från sju till sju. Och somnar ofta om efter lite välling på morgonen. Det har aldrig någonsin hänt här hemma! Här hemma vaknar han mååånga gånger och nu de senaste veckorna ligger/står han och sträcker upp armarna mot mig och säger maaamma! Den enklaste lösningen är då att ta upp honom för att han ska få sova vidare hos oss. Meen, han somnar inte om! Utan vill ha välling. Men han somnar inte om efter den heller. Så vi håller på och snurrar runt i sängen ganska länge innan R äntligen kommer till ro. Och då ringer min klocka....

Läste någonstans att när de små vaknar mycket hemma men inte borta så kan det bero på att de vill kolla att trygga mamma/pappa är där hela tiden. Men när de sover borta så är det liksom inte lönt för mamma/pappa är ju ändå inte där. Vet inte om det stämmer.Men det kan nog ligga något i det. Och så har det blivit en ond cirkel eftersom jag är väldigt snabb in till R så fort han gnäller till lite på natten. Jag vill inte att han ska dra igång sig utan under mattheten där på natten vill jag bara få somna om själv så fort som möjligt.

Och det är kanske inte de bästa förutsättningarna precis just nu eftersom jag är ganska trött och J inte är hemma. Men jag måste göra något för att bryta den onda cirkeln. Så planen inatt är att inte gå in till R förrän han börjar gråta på riktigt. Vet inte hur jag ska klara det, men jag måste göra ett försök. Och nästa steg är att inte ta upp honom även om han sträcker upp armarna mot mig. I sämsta fall får jag väl sitta där på en stol några timmar inatt. I bästa fall får jag sova några timmar.


Men han är inte bara stökig på natten, min lille prins! Ikväll ville han duscha istället för bada och plötsligt såg jag hur han gnuggade sig i håret. Då hade han tagit Barnängen tvål från pumpen och tvättade håret! Att håret inte var helt blött och att det inte var schampo gjorde inte så mycket. Han är ganska duktig vår lille kille!

4 kommentarer:

Jessica sa...

åh vad jag känner igen det där! Min store kille var precis likadan.... Hur jag än gjorde så blev det aldrig bättre :( Sedan när vi bytte till juniorsäng och han kunde komma in av sig själv mitt i natten så var problemet löst.... Jag gav också mat tills han inte ville ha det längre, han var nog runt 18 månader... Jag proppade i mat på dagen och då visste jag liksom att han inte var hungrig på natten utan mer sugen/törstig....
Men jag är så trött så trött på natten så jag orkar liksom inte bråka så jag gör som de säger ;)

nu blev det kanske lite svammel! Håller tummarna att natten blir bättre!

kram

Emelie sa...

Åh älskade vännen så duktig!!!
Hoppas du får ordning på nattsömnen <3 Håller tummarna i natt!
KRAM

Maria sa...

Usch så jobbigt...förstår att du är trött!
Du ska inte prova med resesängen då?
Han är verkligen helt galet söt :)

kram kram

Helen.HUSnrNIO - Vinn en t-shirt & två biobiljetter till Tingeling-Vingarnas hemlighet sa...

Känner igen mig i allt du skriver typ.
M är nu fyra år och det är säkert under tio gånger som jag sovit en hel natt pga att han har sovit sig igenom en hel natt:(
Tycker du kämpar på bra för det är rent ut sagt vidrigt att inte få sova nattetid.
Jag är en helt annan människa om natten nu. Läskigt på ett sätt.
Men det är väl bara att kämpa på, fundera, kämpa lite till coh så kommer det väl ett genombrott någongång...
Kram