25 januari 2012

Testar nya rätter 2


Om man nu inte gillar brysselkål som jag så får man försöka bortse från det och läsa receptet på kycklingen ändå :-)

Hittade ett recept hos alltomlchf.blogspot.com på Dragonkyckling som var  m y c k e t  enkel att göra. Jag höftade lite med ingredienserna och mätte inte upp något. Jag serverade med ris till L och blomkålsris till mig själv. Även om det inte riktigt föll L i smaken, vilket inget gör just nu, så kommer det här receptet att hamna på vardagsmatslistan.

Dragonkyckling
4-5 port
1 kg kycklingfilé
4 dl vispgrädde
2 msk kinesisk soja
1 tärning hönsbuljong (utan glutamat)
1 msk torkad dragon eller 2 msk färsk hackad dragon
nymald vitpeppar
salt
smör till stekning

Dela kycklingfiléerna i mindre bitar och bryn dem på stekjärnet.

Häll på grädden, soja, vitpeppar och dragon. Smula i buljongen. Låt koka i stekpannan tills kycklingen är genomstekt.

Smaka av med salt.


Även om det inte riktigt föll L i smaken, vilket inget gör just nu, så kommer det här receptet att hamna på vardagsmatslistan.
När jag kollar tillbaka inser jag att jag inte skrivit receptet på äggsåsen. Så här kommer det också:

Äggsås
4 hårdkokta hackade ägg
Ca 25 g smör
2 dl vispgrädde
2 dl creme fraiche
3-4 msk dill och/eller persilja
salt/peppar

Smält smöret och rör ihop i en kastrull med grädde, creme fraiche och kryddor.
Tillsätt ägget på slutet precis innan servering.

Inga kommentarer: