18 december 2010

Julstämning

Ikväll har den här lejonkulan äntligen fått lite julstämning. Började med lite julklappsshopping med L och mamma, sedan fika med några vänner. Sedan hem och provlagade nyårsmaten, iaf huvudmenyn. Det blir nog bra. Sedan gjorde jag pannkakor inför morgondagens äventyr samtidigt som jag bakade en vit chokladkladdkaka, också inför morgondagen. Sedan var det dags för granpåklädning. Jag är uppvuxen med att granen kom in lilljul, och jag har varit ganska traditionsfast, lite beroende på hur julen legat och så där. Men nu tyckte jag att det var lämpligt den här helgen.

Försök bortse från de otrevliga skåpen i bakgrunden.. Simon & Thomas undrar varför man vill visa upp sin sprit, och det undrar verkligen jag också... Men det var väl modernt en gång. Dock inte nu och vi letar efter en ny möbel att ha där. Uhhh..... 

Det härliga med advent och julen är alla lampor som lyser upp de olika rummen. Även om jag brukar ha smålampor i många fönster i vanliga fall så är det inte samma sak. Julgranen ger ett speciellt sken. Nu ska jag försöka njuta varenda kväll, för sedan, efter jul, brukar jag tröttna ganska fort och vill ha bort det asap.

Nu har jag nästan bara ett enda litet julklappsbekymmer kvar... Har beställt en grej till maken som inte har kommit och jag har ingen aning om när det kommer.. Hmm, skulle nog behöva en back up...

3 kommentarer:

Pernilla sa...

Så mysigt med alla tomtar och GRAN.
Vi är inte hemma på jul så det är ingen ide att ha gran tyvärr. Älskar hur den lyser och luktar i huset.
Hoppas du är tillbaka till normalt nu efter din urladdning på jobb mm.
Önskar dig en trevlig fjärde advent.
Kram

Linda sa...

så mysigt det ser ut, jag älskar också julen med alla dess lampor, men jag vill dock behålla den länge efter jul och är ofta sist på gatan med att plocka bort i fönstren:)
Kram

Louise sa...

Vad mysigt ni har det !

Vi har ett barskåp a la 70 -tal med belysning & spegel så man slipper se whiskeyn (mannens älsklingar) & annat framme.

Vilken dag är lilljul? Jag har hört namnet förut men vet inte vilken dag det är som menas? Har aldrig använt det uttrycket i vår familj. När jag var liten var det absolut förbjudet att ta in granen annat än kvällen innan julafton :-) Mamma var MKT sträng på det. Vi tar in ungefär 5 dagar innan och i år blev det igår. Färdigklädd & klar nu.

Kram & ha en fin jul nu!